Home blogpost Couscous met kip, courgette, walnoten, abrikozen en meer

Couscous met kip, courgette, walnoten, abrikozen en meer

by Claudia

Couscous is niet alleen lekker, maar ook snel klaar, makkelijk te maken en voedzaam. Couscous bevat koolhydraten, maar ook vezels, B-vitamines, vitamine E en mineralen zoals ijzer, calcium, fosfor, kalium, magnesium en zink. Dit gerecht maakte ik met kipfilet, maar indien je liever vegetarisch eet kan het bijv. ook prima met vleesvervangers.

Couscous wordt veel gebruikt in de Marokkaanse keuken, maar ik noem dit gerecht niet Marokkaans, omdat ik niet weet of het die naam wel verdient ;-). Het is een lekker gerecht met veel groenten en Marokkaanse kruiden (ja dat wel) en that’s it!

Tajine

Ik maakte dit gerecht in mn Tajine. Als je er geen hebt kan het ook prima in een hapjespan of wokpan. De tajine is een Noord-Afrikaanse pan met een kegelvormige deksel. De naam ‘tajine’ slaat ook op de ondiepe, ronde, aardewerken schaal waarin het voedsel wordt bereid. Traditioneel is de tajine gemaakt van aardewerk. Door zijn iconische vorm en aardewerk is de tajine geschikt als stoofoven. Door de kegelvormige deksel wordt vocht in de tajine vastgehouden en valt het langs de zijkanten naar beneden. Dit zorgt niet alleen dat de warmte goed binnen de pan blijft, maar zo blijven ook de groenten en het vlees mals en sappig.

Materialen op de foto

De materialen op de hoofdfoto hierboven zijn van  Mi Casa Valkenburg (textiel) en Atelier ‘t Bezei (plank). De tajine en kommetjes zijn van mezelf.

Zelf maken

Als je een recept of tip uitprobeert : Zet het op Instagram of Facebook  met de hashtag #allcrealife  (of tag me) als je dit gemaakt hebt. Vind ik super leuk! Je kunt me ook altijd een mailtje sturen op claudia@allcrea.nl

Kijk voor nog meer lekkers op mijn ”recepten”  afdeling van deze site.

Couscous met kip, courgette, walnoten, abrikozen en meer

Print
Aantal porties: 4 benodigde tijd:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 5.0/5
( 1 voted )

Ingrediënten

  • - 175 gr (biologische) couscous
  • - water
  • - 1 kip- of groente bouillonblokje
  • - 300 gr. kipfilet(haasjes) of een vleesvervanger
  • - 1 zoete puntpaprika
  • - halve courgette
  • - 1 teen knoflook (of tl knoflook pasta)
  • - handje rozijnen
  • - 2 tl + 1 el (voor de kip) ras el hanout kruiden (gewoon bij de supermarkt te krijgen)
  • - handje walnoten
  • - handje gesneden abrikozen (van eat me)
  • - 1 grote sjalot
  • - feta naar keuze
  • - zout en peper
  • - olijfolie
  • - verse koriander of platte peterselie

Aan de slag

  • Zet alle ingrediënten klaar 

    zet alles klaar

  • Maak de bouillon met 500 ml water en 1 bouillonblokje.
  • Doe de couscous in een bakje en vul de kom ongeveer tot 1 cm boven de couscous met bouillon. Het kan zijn dat je water bouillon overhoudt of een beetje extra nodig hebt. Dek de kom af met een bord, deksel of theedoek en laat dit circa 10 minuutjes staan.

    bouillon bij de couscous

    bouillon bij de couscous

    couscous staat ca 1 cm onder water

  • Na 10 minuten haal je de deksel van de kom en roer je de couscous met een vork even door.

    roer de couscous even door met een vork

  • Ondertussen snijd je de paprika, courgette en knoflook in stukjes en kruid je de kip met zout, peper en ras el hanout

    groente snijden en kip kruiden

  • Giet een scheut olie in een pan en bak de ui, paprika en courgette ongeveer 5 minuten.

    courgette, ui en paprik de tajine in

  • Voeg  de kip toe en bak deze gaar in ca 5 minuten

    kip erbij

  • Snij ondertussen de feta in blokjes en breng eventueel even op smaak met wat zout, peper en sprenkel er wat olijfolie over.
  • Voeg daarna de kruiden, rozijnen en knoflook toe en bak dit nog 2-3 minuten.

    knoflook en marokkaanse kruiden erbij

  • Als laatste voeg je de walnoten, abrikozen en rozijnen en gekookte couscous toe en meng je alles door elkaar.

    abrikozen en rozijnen erbij

    walnoten erbij

    couscous erbij

  • Roer alles even goed door, bestrooi met wat gehakte koriander of peterselie, zet het vuur uit en serveer.

    Couscous met kip, courgette, walnoten, abrikozen en meer

    Eet Smakelijk!

You may also like

Deze website gebruikt digitale koekjes voor een betere weergave Accepteer Lees Meer