Home blogpost 5 dagen Oostende en omgeving…

5 dagen Oostende en omgeving…

by Claudia

lekker even weg…

Ter gelegenheid van onze verjaardagen (le husband en ik) én omdat het weer ns enigszins ‘normaal’ kan, wilden we graag een aantal daagjes samen weg. Ons oorspronkelijke plan (Chiemsee en Salzburg) viel echter in het water..letterlijk..want er was 5 dagen regen voorspeld, dus we gingen snel op zoek naar iets anders. Helaas vielen er een hoop opties af omdat het daar ook volop ging regenen. Beter weer zou het worden aan de Belgische kust..en wij dachten ..oh dat is misschien ook wel heel erg leuk om ns te bezoeken! Dus zo gezegd zo gedaan. Chiemsee werd geannuleerd en ik ging op zoek naar een leuk hotel in Oostende. Op donderdagavond boekte ik het hotel en op zaterdag vertrokken we dan .. naar de Belgische kust!

Dag 1 – van Zuid Limburg naar Oostende

In de loop van de morgen waren we zover klaar met alles en besloten we alvast te gaan rijden. Vanaf 14u zou onze kamer klaar zijn, maar inchecken kon al eerder dus hups de auto in en gaan! De reis verloopt voorspoedig en zijn in 2,5 uur op de plek van bestemming. We checken in bij een hele aardige vrouw aan de balie van ons hotel. We kunnen onze bagage zolang even achter de balie achterlaten en de auto kan aan de zijkant van het hotel geparkeerd worden.

Ostend hotel
lobby

receptie

We besluiten op zoek te gaan naar koffie en aangezien we vlak bij het strand en de voorhaven zijn is een leuke koffietent zo gevonden. We lunchen (binnen, want er staat een mega wind buiten) bij M&M Coffee and more. Uiterst leuke zaak met zeer vriendelijke eigenaren. De koffie en het eten wordt met veel zorg geserveerd. Dus goede start van onze vakantie.

M & M Coffee and more
kijk hoe leuk
ik had een tosti

We besluiten om Oostende verder te gaan verkennen, lopen door het centrum, doen wat sightseeing en bezoeken ook nog even het strand. Aangezien het zaterdag is is het best wel goed gevuld qua mensen overal, maar niet overdreven mega druk.

Tegen een uur of 3 gaan we terug richting hotel en kunnen we naar onze kamer. Het is een mooie ruime kamer en we gaan even onze spullen uitpakken.

Op zoek naar een restaurant

Voor het avondeten had ik het een en ander uitgezocht maar even geen rekening gehouden met het feit dat het hier dus op zaterdagavond echt mega druk is in de restaurants. Bijna alles wat de moeite waard is is zowat vol. Maar we vinden toch nog een plekje bij een leuk en lekker grill restaurant hier vlakbij: den Artist. Wel buiten op het (onverwarmde) terras maar de temperatuur valt nog reuze mee dus was goed te doen. Op het terras zit ook een groep (gemengd gezelschap qua leeftijd). In die groep is er echter een iemand die continue (heel hard) het woord doet en de rest zit er wat bij te kijken met een soort van ” ik glimlach maar een beetje maar ik weet ook niet waar hij het over heeft en waarom praat ie met mij?” Hij lacht ook continue om zn eigen grapjes, heel hard .. maar ok ..hij is zich nergens van bewust en besteld gewoon nog een extra biertje. Ach ja ..mensenkijken ..altijd leuk ;-).

Oostende
Den Artist
gegrilde zalm

Na het eten lopen we terug naar ons hotel en zijn toch wel beetje moe dus nadat we het plan voor de dag erna bespreken zoeken we lekker ons bedje op.

Ons Hotel

Ons hotel is Hotel Ostend, een leuk hotel in het centrum maar toch rustig gelegen. Je bent heel snel bij restaurantjes, winkels maar ook op het strand. We hebben een deluxe room geboekt en die is mega groot zo blijkt! met een apart zit gedeelte en een ruime badkamer. Alles ziet er heel nieuw, luxe en clean uit. Veel licht inval en de ramen gaan open (is soms helemaal niet zo vanzelfsprekend). De prijs is niet mega goedkoop te noemen maar je krijgt wel veel voor je geld. Ik heb andere hotels bekeken waarbij je hetzelfde betaalde maar dan een kamer van amper 12m2 kreeg.

We hebben ook het ontbijt geboekt. Dit bestaat uit een ontbijtbuffet met vanalles wat wils. Er is genoeg keuze maar ik heb ze al uitgebreider gezien. (ja luxe probleem) Wat wel bijv. jammer is dat je wel jam in div. soorten kunt scheppen in een bakje, maar dat dat bakje van plastic is. Levert weer een hoop afval op lijkt me zo. Maar al met al is het helemaal prima.

De mensen in het hotel zijn heel aardig en alle ruimtes zien er clean, netjes en vrij nieuw uit. Beetje beach style allemaal, leuk! Dus al met al zeker een aanrader mocht je een keer in deze omgeving verblijven.

hotel ostend
onze kamer
badkamer
apart zit gedeelte is altijd fijn

Dag 2 – Natuurgebied ‘t Zwin

Vandaag is het zondag en we hebben een jarige vandaag! Le husband is het eerst aan de beurt. Hij mag kiezen waar we heen gaan en wat we gaan doen vandaag (nja toch wel in overleg hoor) en het wordt: Natuurgebied ‘t zwin! Dat ligt hier ongeveer 45min rijden vandaag, op de grens van Belgie/Nederland. Na het ontbijt, vertrekken we om 9.15u en zijn precies om 10u bij het Visitor Center (eerder is het niet open). Net voordat we daar aankomen rijden we door een wijkje dat hoort bij Knokke. We krijgen een beetje een Disney gevoel; allemaal verschillende huizen aaneengeschakeld. Alles is mega clean en er staat vaak een Porsche voor de deur. Er zijn een paar huizen te koop zag ik en dan moet ik dat wel even opzoeken en wat blijkt..hier betaal je gewoon ruim 1 miljoen euro voor een tussenwoning van 150m2 met een smalle tuin. Nouuuu laat maar ;-). Maar goed …’t Zwin DAAR gaat het om..

ingang van het Zwin
de ingang
plattegrond

Ze noemen ‘t Zwin ook wel de internationale luchthaven voor vogels. En terecht zo bljkt! hier komen heel veel vogelsoorten speciaal naar toe om te broeden. En dan doen ze inmiddels volop! Zo zijn er heel wat ooievaarsnesten te vinden bijv. Echt zo leuk om te zien! Je kunt zelfs een uitzichttoren in waarbij je (achter glas) zo in het nest kunt kijken.

het Zwin
Ooievaar op het nest
het zwin
via deze toren kom je tot heel dichtbij de ooievaar (achter glas)
ooievaarsnesten

Natuurpark ‘t Zwin is een interactief park en bestaat uit de onderdelen: de tentoonstelling (over trekvogels), het huttenparcours met hutjes die je langs belevenispunten leidt, Panorama toren, de Zwinvlakte en het kijkcentrum.
Je krijgt veel informatie en uitleg over vanalles en nog wat en er is veel te zien en doen. Wij blijven zo’n uur of 4 in het natuurpark, doen het huttenparcours, wandelen over de Zwinvlakte en zien heel veel vogels, zo met het blote oog of door de prachtige Swarowski verrekijkers die zo her en der te vinden zijn. Ook bekijken we de tentoonstelling en de speciale Ooievaar exhibition. Natuurlijk is er ook tijd voor een kopje koffie!

broedgebied van vogels
deze biologe vertelt je alles over het waterleven in het zwin
van hier kun je met verrekijkers heel goed alles inzoomen en bekijken
het Zwin
deze swarowski kijkers zijn echt geweldig
tentoonstelling/museum binnen
't Zwin
kopje koffie

van ‘t Zwin naar de Formule 1

We verlaten ‘t Zwin met een voldaan gevoel, heel leuk allemaal! We hadden nog wel langer willen blijven maar we wilden ook heel graag de Formule 1 wedstrijd kijken die om 15u zou beginnen. En als echte fan doe je dat dan he! Dus zo gezegd zo gedaan, we rijden terug naar ons hotel waar we de race kijken op onze tablet via de F1 app. Niet ideaal qua schermgrootte maar ok soms gaat het niet anders en altijd nog beter dan helemaal niet kunnen kijken!

blik vanaf de hotelkamer

Max Verstappen wint de race dus dat is zo wie altijd goed! We kijken nog wat nabeschouwingen en vervolgens is het tijd om te gaan eten. Ik heb een tafel gereserveerd (ja al doende leert men, alhoewel het eigenlijk niet nodig was vandaag) bij gastro pub Mommy’s basterds. Een gezellig eetcafe in industriele stijl met wereldgerechten, dus vanalles en nog wat. Je kunt meerdere gerechtjes bestellen of 1 hoofdgerecht, wat je wil. Maurice gaat voor de chili en neem een italiaanse croque monsieur en kaaskroketjes, waarom niet? Als drank kiezen we zelfgemaakte lemonade en icetea. Erg smakelijk allemaal dus we verlaten voldaan de pub en gaan weer aan de wandel. Maurice heeft graag ijs en zeker op zijn verjaardag, dusss we gaan op zoek naar ijs! Natuurlijk vinden we nog een gelato kraam en we eten het ijsje smakelijk buiten op een bankje op.

mommy's basterds
interieur mommy’s basterds
food bij mommy’s basterds

Na het ijsje lopen we terug naar ons hotel en gaan we lekker niks meer doen!

oostende
oostende strand

Dag 3 – dagje Ieper

Ieper??..ik hoor je denken..ja Ieper. Een heel leuk stadje in het zuiden van België in de zgnd Westhoek. Ieper staat in de geschiedenis vooral bekend als de plek waar duizenden soldaten in meerdere veldslagen omkwamen tijdens de eerste wereldoorlog (1914-1918). De stad werd volledig vernield en kort na de oorlog bouwden de Ieperlingen hun stad weer op.

We arriveren ergens in de morgen en parkeren de auto, die hebben we voorlopig even niet meer nodig. We lopen richting de grote Markt waar je de gigantische Sint-Maartenskathedraal niet kunt missen. Het begint een beetje te regenen, maar we zijn voorbereid dus jasje aan en mutsje op. We zien dat er ineens een hoop mensen zich verzameld bij de kathedraal..en ook zien we mensen in uniform. Wat zou er aan de hand zijn? Ik neem vriend Google even erbij en zie dat het vandaag “Anzac day” is. Dat is in Australië en Nieuw-Zeeland de jaarlijkse officiële gedenkdag voor alle inwoners die aan oorlogen, conflicten en vredesmissies hebben deelgenomen. Er gaat een tocht vanaf de Grote Markt richting de Menenpoort (met doedelzakken). De Menenpoort kan worden beschouwd als het algemene symbool voor de Eerste Wereldoorlog. Het is een soort triomfboog met aan de binnenzijde de namen van ongeveer 55.000 Commonwealth soldaten.

We blijven kijken en lopen vervolgens in/achter de stoet aan richting de Menenpoort. Daar aangekomen volgen er een aantal herdenkingsceremonies waar nog even bij blijven kijken/luisteren waarna we terug richting Grote Markt gaan. We willen graag het “in-flanders-fields” museum bezoeken, maar daar is het op dat moment nogal druk met schoolklassen. Volgens de dame aan de kassa is dat later in de middag voorbij dus we besluiten dan terug te komen. Dan kunnen we alles rustig bekijken en is het niet steeds dringen bij de museumonderdelen.

Ieper
beetje regen
anzac day

Vestingroute

We gaan dus eerst maar lunchen en vervolgens gaan we beginnen aan de Vestingroute. Een wandeling van ca 5 km op de vestingen rondom de volledige stadsrand, van hoog op de wallen (nee niet zoals die in amsterdam) tot langs de grachten. Een hele leuke wandeling waarbij je je soms helemaal niet in een stad waant.

Na de wandeling dan terug naar het museum; heel interessant allemaal, veel interactief, veel info, veel persoonlijke verhalen en mooie locatie in de Lakenhallen van Ieper.

Inmiddels is het al laat in de middag als we ieper verlaten (ik kocht overigens nog 2 kookboeken in een boekwinkel op de weg terug naar de auto, kon het weer niet laten hahah) en we terug naar de kust rijden. We stoppen nog bij een grote supermarkt en kopen o.a. lekkere aardbeitjes voor op de hotelkamer (waren zo op overigens). Een maal terug in het hotel is het toch echt wel game over, veel stapjes gemaakt vandaag dus lekker met de pootjes hoog!

Dag 4 – Aan de kust ..met duinen en ..bunkers..

Een nieuwe dag vandaag, het zonnetje schijnt volop dus we kunnen weer lekker op pad. Na het ontbijt vertrekken we richting de Panne waar we Natuurreservaat de Westhoek bezoeken. We parkeren bij het bezoekerscentrum, waar we nog even rondkijken. Overigens reden we langs Plopsaland de Panne, dat (ja we wisten dat dus niet) zowat midden in een woonwijk ligt. Maar ok, kan aan ons liggen haha, zag een beetje vreemd uit.

Wandeling Oosthoekduinen

Maar goed, de Westhoek dus..we beginnen aan een wandeling in het Duinlandschap. Je zou de wandeling nog uit kunnen breiden richting Frankrijk maar dat hebben we niet gedaan. De wandeling begint in een bos-gedeelte (Calmeynbos) en dan loop je kriskras op en neer over duinen, tussen bosjes en duinpannen. Het was best lastig lopen op plekken, heeel veel diep zand en dan ook nog de duinen omhoog. Nja lastig lopen, ik vind het op een gegeven moment meer ploeteren door de Sahara, de fatamorgana lag al op de loer zeg maar (nee niet die in de efteling). De wandeling is ongeveer 5km lang maar je doet er best wel wat langer over door dat zandgedeelte. Wel mooi om te zien allemaal, dus zeker de moeite waard!

Na de wandeling wilden we eigenlijk aan het strand even wat gaan drinken, maar in de Panne was er op dat moment niet echt een “strandtent” beschikbaar c.q. open. Nja de luxere zaken met de idem gedekte tafels voor een uitgebreide 4 gangen lunch of iets, maar dat was niet ons plan en die zagen ons al aankomen op onze wandelschoenen hahah. Dus we laten de Panne voor wat het is en rijden weer noordwaarts richting Oostende.

Openluchtmuseum Atlantikwall Raversyde

Net voor Oostende (Raversijde) stoppen we om openluchtmuseum “Atlantikwall Raversyde” te gaan bezoeken. Het museum toont een deel van de Atlantikwall, een verdedigingsgordel uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Je wandelt langs een en door een selectie van de bunkers van Batterij Aachen (WO I) en Batterij Saltzwedel-Neu (WO II). Zowel de kustverdediging als het dagelijks leven komen aan bod. Meer dan 60 bunkers, open en ondergrondse gangen, observatieposten en geschutstellingen.

Bij de kassa krijg je een soort van kleine tablet mee die je om je pols kunt hangen en waar je onderweg alle info kunt terugvinden/luisteren van/bij de desbetreffende stops. Mocht je er in de buurt zijn, dit is echt heel erg de moeite waard; Voor 8 euro ben je een hele ervaring rijker. Wij vonden het heel interessant en een uniek openluchtmuseum.

Na het museum (we gaan zo tegen sluitingstijd richting auto) rijden we terug naar ons hotel in Oostende. We kleden ons om en gaan nog lekker uit eten bij een Mexicaans restaurant, La Siesta.

Dag 5 – stedentripje Brugge met de trein

Vandaag de volgende jarige! Ik dus ..op koningsdag ..feest! Alleen vandaag krijg je hier niks van oranje toestanden mee, we zijn tenslotte in Belgie ;-). Ik wilde graag op mijn verjaardag (ik mocht kiezen..) naar Brugge toe. Aangezien we hier op 10 minuten lopen van het station zitten gaan we met de trein naar Brugge. Sneller en goedkoper dan met de auto (hoge parkeerkosten in Brugge). We pakken een duo ticket en we zijn voor 11 euro klaar. Retour, met zn 2-en en zelfs 1e klas. Dusss mooi geregeld. De trein vertrekt een paar minuten nadat we op het perron aangekomen zijn en ongeveer 15 minuten later staan we al op station Brugge.

Vanuit station Brugge gaan we aan een stadswandeling beginnen die le husband helemaal uitgestippeld had. Super leuke route: we beginnen aan de overkant van het station in het Poertorenpark en lopen daarna langs het Minnewater naar de Begijnhofjes. In deze kant van Brugge waan je je gelijk in een soort open lucht museum maar dan een waar mensen gewoon wonen en werken. Overal is wel wat te zien en overal zie je dus ook de groepen mensen (veel amerikanen) die achter een gids met een vlaggetje lopen. Wat je ook overal ziet zijn chocoladewinkeltjes (en chocolade in allerlei vormen hahah waar ik geen foto van heb omdat het zo druk met mensen was), souvenirwinkeltjes en toch nog de kant- en kantklos winkeltjes. Het is nu nog niet zo heel druk dus we kunnen overal fijn foto’s maken en rustig om ons heen kijken.

We besluiten om – gewoon ff lekker toeristisch – met een bootje door de grachten te gaan varen. Lekker een half uurtje de stad van een andere kant bekijken. Erg leuk overigens! Je krijgt wat uitleg over de gebouwen en de omgeving en je ziet toch weer dingen die je anders niet gezien zou hebben. Dus ga je naar Brugge, gewoon doen!

We lopen na de boottocht weer verder door de stad en vervolgen onze stadswandeling langs oude gebouwen, pittoreske pleintjes en veel, heel veel kasseien (kinderkopjes) en keien waar je overheen loopt. Niet altijd even prettig maar ok, het hoort bij een oude stad.

foto is niet scheef, het huis wel 😉
tulpen in Brugge

Rond de middag is het tijd voor lunch en we vinden een leuke kleine zaak, genaamd Tattie’s aan het Jan van Eyck plein. Hier hebben ze heel veel keuze in enorm lekkere broodjes! Ook in grootte zijn ze overigens enorm, dus voorlopig hoeven we even niks meer te eten.

We vervolgen onze stadswandeling en besluiten het Frietmuseum te gaan bezoeken. Uiterst leuk museum over de aardappel, frietkot cultuur in Belgie en nog zo vanalles. Je krijg een audio apparaatje mee zodat je bij elk punt een hoop info te horen krijg. Aan het einde van de museumtour kun je natuurlijk ook nog frietje eten, maar na de lunch was dat voor ons geen optie hahah.

Eindpunt van de stadswandeling is de grote Markt, waar we lekker in het zonnetje iets gaan drinken. Inmiddels is het een uur of 3 en het is inmiddels een stuk drukker in de stad. Na ons drankje gaan we nog even wat door Brugge lopen, wat winkeltjes kijken enzo. We eten nog een lekker ijsje onderweg, kopen nog een chocolade cadeautje (in leuke vormpjes, zal het even niet vertellen) voor onze house-sitter thuis en lopen zo stilaan terug richting het park waar we vanmorgen de stadswandeling zijn begonnen.

We nemen de trein terug naar Oostende zo rond 17u en zijn binnen een kwartiertje alweer aan de kust. Nog even terug naar het hotel lopen en ik ben uitgewandeld voor vandaag. We gaan niet meer uit eten maar bestellen gewoon een pizza die netjes hier bezorgd wordt en verder doen we lekker helemaal niks meer. Nja ..wel eigenlijk..alvast de boel inpakken, want morgenvroeg zit onze break er weer op en gaan we richting huis.

pizza room service
klaar voor vertrek

Dag 6 – naar huis en conclusie

Zoals elke morgen ook vandaag weer vroeg op. We zijn meestal zo rond 7.30 aan de koffie hier in het hotel, fijn! Na het laatste ontbijt zien we dat er een file staat bij Brussel en besluiten nog even te wachten voor we hier vertrekken. Ik typ nog even wat aan dit blog, le husband gaat nog even aan de wandel (ik heb een mega blaar op mn kleine teen dus ik sla even over) en zometeen pak ik de laatste dingen in het koffer.

Bij thuiskomst wacht ons nog een verrassing: onze house-sitter Mark had slingers opgehangen en welkom thuis pakket op tafel gezet, hoe geweldig is dat dan!?

Het was een leuke 6-daagse trip (5 nachtjes) die veel langer leek. Waarschijnlijk omdat we ook best veel gedaan en gezien hebben. Het is een leuke regio om vanalles en nog wat te doen maar voor veel dingen moet je wel het weer een beetje mee hebben. Nu was dat in ons geval geen probleem, maar deze regio met veel regen is toch minder.

Wij hebben ons goed geamuseerd, ondanks dat het niet onze eerste keuze was en ondanks we meer van een heuvel/berglandschap houden. Dus zoek je een leuke trip, niet al te ver weg dan kan ik het zeker aanraden!

hotel Ostend
laatste keer ontbijt in het hotel
welkom thuis
zo’n housesitter wil toch iedereen?!