Home blogpost heerlijk weekje Ilkley-Yorkshire (Dales)

heerlijk weekje Ilkley-Yorkshire (Dales)

by Claudia

Op weg naar IJmuiden

Na 2 jaar Coronatijd was het dan eindelijk weer ns zover: samen met mn bff op reis buiten NL! Deze reis boekten we nu al de 3e keer en nu kon het eindelijk wél doorgaan..nja …ook dat was weer niet zo simpel. Het oorspronkelijke plan was om met de boot van Rotterdam Europoort naar Hull te varen…maaaar…precies één week voor onze vertrekdatum zette P&O ferries ineens alle boten aan de kant. Er werden 800 mensen ontslagen en een heel verhaal volgde. Wij zagen onze reis ook weer letterlijk in het water vallen, maar 2 dagen voor vertrek kwam er een mailtje van P&O ferries met de mededeling dat onze reis gecancelled werd en we het geld terug zouden krijgen.

Nou..okeee dan kijken voor een alternatief ..er gaat ook een boot van IJmuiden naar Newcastle (DFDS ferries), dus we besloten om die dan maar te gaan boeken. Ook dat was weer niet zo simpel aangezien we via de DFDS website geen boeking konden doen (overbelast, er kwamen natuurlijk meer mensen op dat idee). Maar de aanhouder wint en la bff boekte 1 dag voor vertrek, terwijl ik in de sportschool was, onze reis! pfew nou dannnnn!!

Donderdagmiddag 12u was het dan zover en werd ik opgehaald door la bff en reden we richting IJmuiden. De reis verliep voorspoedig en zo waren we ruim op tijd (mèt een koffiepauze) om in te checken en de boot op te rijden.

weekje Yorkshire
alles staat klaar voor vertrek
koffiepauze!
wachten totdat we de boot op kunnen

IJmuiden – Newcastle

Deze route is tevens de langste (dacht ik) die je kunt vanuit Nederland kunt maken om naar Groot-Brittannië te reizen. De overtocht duurt ongeveer 16 uur. Je hoeft niet al die tijd op een stoeltje te zitten, je boekt een hut dus daar kun je je terugtrekken, opfrissen en slapen. We hadden geluk dat we zowel op de heen- als ook terugreis een relatief rustige zee hadden met weinig wind. Wat doe je zoal op de boot ? Nja je kunt naar de duty free winkel die best ruim is ..een kopje koffie drinken, even luisteren naar de live muziek in het bar gedeelte, mensen kijken, naar buiten lopen naar de skybar, uitwaaien, en je zou nog naar de bioscoop kunnen. Internet heb je niet en je kunt ook niemand bellen. Natuurlijk kun je wel tegen (flinke) betaling eventjes internetten en je kunt er ook eten (als je van te voren boekt en/of als je ruim geld over hebt).

Wij kwamen de tijd door met wat drinken, kletsen, uitwaaien, mensen kijken en daarna richting onze hut waar we toch wel zo af en toe wat geslapen hebben. ‘s Morgens vroeg rise and shine, aankleden en op zoek naar koffie. We kwamen volgens plan op de juiste tijd aan in Newcastle maar het duurde nog meer dan een uur eer we eindelijk met de auto van de boot af konden rijden. Maar okeee wij zijn er!!

IJmuiden vanaf de boot
onze hut
buitenhut met lifeboat-seaview
dek 11
waar gaan we heen?
blik vanaf het (bijna) hoogste punt op de boot
onderweg!
goedemorgen!
altijd beginnen met koffie

Dag 1 van Newcastle naar Ilkley

Eenmaal van de boot af rijden we aan de linkerkant van de weg richting onze eerste stop die we van te voren al uitgezocht hadden in Seaham. Een mooi relaxed plaatsje aan de kust met mooie vergezichten, leuke eettentjes en een 1e wereldoorlog herdenkingsplek. We parkeren de auto op een ruime parkeerplaats aan zee en lopen richting een eetgelegenheid genaamd “Flanders Seaham”. Hier had ik goede dingen over gelezen en we besluiten hier te gaan ontbijten, nja brunchen eerder. We bestellen een soort van tosti, maar die was wel mega groot uitgevallen! Wel super lekker daar niet van, maar met die berg frietjes on the side erbij ging dat echt niet allemaal op. Na de reuze tosti lopen we nog even een stukje verder om van het uitzicht te genieten, we hebben tenslotte vakantie he!

Van Seaham naar Ilkley is het dan nog ca 1.45u rijden. Het eerste gedeelte is nog via de auto(snel)weg, maar het laatste stuk is binnendoor. De smalle weggetjes met van die typische muurtjes en vaak nog een stoepje maken het wel pittoresk maar het is niet echt relaxed autorijden, je bent continue op je hoede voor tegenliggers die vaak net wat te groot zijn om makkelijk langs elkaar door te rijden, waardoor je vaak snelheid moet minderen of zelfs moet stoppen. Maar ja het is Engeland he, het heeft ook wel weer iets. We doen het gewoon rustig aan en arriveren bij ons hotel waar we gelijk kunnen inchecken.

We frissen ons wat op en besluiten nog even met de auto naar Ilkley te gaan. Dat is heel makkelijk te vinden, ga de berg/heuvel naar beneden (17%) en je komt er vanzelf. Het was er best druk qua auto’s op dat moment, waarschijnlijk omdat de school net uit was; allemaal kids in hun schooluniform die veelal met de auto werden opgehaald. Eenmaal in het centrum parkeren we de auto en gaan we wat rondlopen. Ilkley blijkt een heel leuke plaats met leuke winkeltjes, terrrasjes, veel groen, bloemen en alles is er heel netjes. Na nog wat water, frisdrank en wat lekkers voor op de kamer gehaald te hebben bij de M&S winkel (Marks and Spencer) rijden we terug naar ons hotel. We besluiten om in de pub wat te gaan drinken en blijven daar uiteindelijk ook eten: traditioneel eten we als we in Engeland zijn altijd 1x Fish and chips. We besluiten deze eerste dag door de trap op te lopen en lekker op onze kamer te gaan chillen.. tot morgen!

ff hapje eten
cheese toast
seaham beach
Tommy World War one soldier sculpture
world war one memorial park

Hotel – Innkeeper’s lodge Ilkley the cow and calf

Ons hotel is dus echt super leuk hotel, genaamd de innkeeper’s lodge Ilkley the cow and calf, niet groot (15 kamers) en heel gezellig. De inn ligt boven op een heuvel, waardoor je dus mega uitzicht hebt en waar het lekker rustig is. Alhoewel rustig, overdag is het er best druk omdat in de inn tevens een pub is en er aan de overkant van de weg een historisch herkenningspunt genaamd ” Ilkley Moor Cow & Calf Rocks” is wat veel mensen trekt om te komen kijken en wandelen. Maar goed dat maakt het ook wel weer leuk allemaal. Er zijn momenteel wel wat onderhoudswerkzaamheden (geen last van) dus vandaar de steigers op de foto.

We checken in aan de bar bij een dame die in een sneltreinvaart heel veel info opsomt en vervolgens zegt het staat ook in de info brief op jullie kamer hahaha. Ze praten hier zo wie zo heel snel, kappen woorden af en stoppen dan ineens, zo van wacht op antwoord OF er volgt een stopwoordje achter elke zin zoals “lovelyyy” .
We krijgen de kamersleutel (nr 10) op de 2e verdieping en we lopen de trappen op om te gaan kijken. Een fijne lichte nette kamer krijgen we te zien nadat we de kamerdeur open maken. Ook best ruim dus we kunnen makkelijk onze spullen kwijt.

uithangbord van het hotel bovenop de heuvel van 17%
richting de ingang
ons hotel (momenteel dus met wat steigers)
good to know!
ze denken aan doggies!
onze kamer
uitzicht
badkamer
beneden in de pub
schapen overal

dag 2 – met de trein naar Leeds

We ontwaken op zaterdagmorgen met een zonovergoten blik op Ilkley dus dat beloofd een mooie dag te worden. Vandaag staat een bezoek aan de stad Leeds op de planning. Maar eerst natuurlijk ontbijt in ons hotel. Er is een buffetje alleen voor koffie, thee en sapjes, de rest bestel je a la carte of je geeft zelf aan wat je graag wil. We hebben het inclusief in onze prijs dus we kunnen bestellen wat we willen. Ik neem een “cooked breakfast” ofwel een Engels ontbijt, maar laat de hasbrowns en bonen achterwege, krijg ik toch niet op. La bff neemt de “breakfast bundle” ofwel vanalles wat (te veel). Maar alles was wel heel lekker dus we hebben een goede start vandaag.

We rijden met de auto richting station waar je gratis kunt parkeren (heel fijn). Een retourkaartje voor ons tweetjes kost 12 pond (ca 14 euro) dus heel betaalbaar. De treinrit duurt ongeveer een half uur en komen we relaxed aan in Leeds. Vanaf het station loop je zo het centrum in dus ook lekker makkelijk.

Leeds is van buiten misschien niet de mooiste stad, maar heeft zo z’n verborgen pareltjes. Veel oude arcades (overdekte winkelcentra) met veel mooie details. De Thornton Arcade bijvoorbeeld is al sinds 1878 en is goed onderhouden. Behalve de arcades is er ook een Victoriaanse buurt, ook mooi, ook oud. Het centrum zelf is niet zo heel groot dus het is allemaal zeer makkelijk te belopen. Qua winkels is het wel veel van hetzelfde (3 levi stores bijv.) en ook niet echt veel winkels die wij niet kennen, maar toch wel zo het een en ander aparts gezien.

Wat ook apart is in Leeds: iedereen loopt in korte broek, topjes, hele korte niks verhullende jurkjes en wat je verder nog in gedachten hebt. Het was die dag een graad of 17 schat ik maar niemand kijkt er van op en iedereen doet lekker wat ie wil. Paars haar, groen haar, regenboog haar, badslippers met sokken, oud of jong het maakt niks uit. Dus voortaan als wij weer ns wat “raars” aantrekken…dan is dat gewoon “the-Leeds-Look” ..

We zijn zo van 10.30u tot 15u in de stad geweest. Toen werd het best wel druk en vonden we dat we weer genoeg stad gezien hadden voor vandaag. Dus lekker met de trein terug naar Ilkley en terug naar ons hotel waar we lekker van het uitzicht genoten hebben en daarna in de pub zijn blijven hangen. We hadden daar inmiddels al ons vaste plekje, dicht bij de bar, wel met uitzicht naar buiten en lekker zitten in een grote leren oorfauteuil. We besluiten ook hier weer te eten, en vandaag wordt het een pepperoni pizza.

breakfast!
koffie om te beginnen
vanalles wat breakfast
breakfast menu
treinkaartje
eerste blik op leeds vanaf het station
weekje Yorkshire
centrum leeds (nog vroeg dus nog niet zo druk)
Cross Arcade
moderne arcade
weer een arcade
terug op station in Ilkley
overkant van het hotel ilkley moor
pizzaaaa
uitzichtje he

dag 3 – wandelen in het Chevin Forest park

Tijd voor wat meer natuur vandaag! Even lekker wandelen is altijd fijn. We wilden echter niet te ver rijden dus werd het Chevin Forest Park, dat is maar een kwartiertje rijden van ons hotel.

Na weer een heerlijk ontbijt, deze keer had ik een “smashed avocado on sourdough” ofwel, geprakte avocado op zuurdesem brood met bietjespuree on the side. La bff had “buttermilk pancakes & fruit”ofwel, karnemelk pannenkoeken met fruit en siroop.

Gelijk na het ontbijt hups wandelschoenen aan, rugzakje om en richting auto. We parkeren de auto op een van de parkeerplaatsen bij Chevin Forest (surprise view car park) en starten de wandeling. Chevin Forest park is overigens geen aangelegd park mocht je dat denken, het is een natuurreservaat (sinds 1989) en je hebt er op het hoogste punt prachtig uitzicht over the wharfe valley. Er zijn heel veel wandelpaden, die elkaar ook wel weer ergens kruisen, dus verdwalen kun je eigenlijk niet. Alhoewel het ook niet altijd helemaal duidelijk is waar je heen moet, maar wij komen er altijd wel. Je kunt hier een hele dag wel lopen, maar dat trekt mijn rechterknie nog niet (nog steeds herstellende van een blessure).

Onderweg komen we wel wat mensen tegen (vaak met loslopende honden, wat hier gewoon mag, wat ik superleuk vind) maar het is niet overdreven druk. Een ouder echtpaar groet ons en vraagt 10 seconden later wat voor taal we eigenlijk spreken. We leggen uit dat we een Nederlands dialect (“Limburgs”) spreken en in de buurt van Maastricht wonen. Ze vonden het helemaal prachtig en riepen uit volle borst (nja soort van) “welcome to England”!

terug naar Ilkley

Na onze wandeling rijden we terug naar ons hotel waar we lekker in het zonnetje in de tuin genieten de Teatime! (voor mij: coffeetime!) Het is hier heerlijk genieten van zowel de tuin (met heel veel narcissen), het uitzicht, de schaapjes die je overal ziet en natuurlijk van het mensenkijken.

Voor het diner van vandaag rijden we naar het centrum van Ilkley: we hebben een tafeltje online gereserveerd bij Indiaas restaurant “Sachi’s” . Een best groot maar gezellig restaurant met een zeer vriendelijke eigenaar (ik denk dat het de eigenaar was) en heerlijk eten. Nu is Indiaas eten toch wel een van onze favorieten en overal waar we komen zoeken we dat dan toch wel op.

Na het heerlijke diner rijden we terug naar ons hotel en landen weer op ons plekje in de pub. Ik probeer de formule 1 wedstrijd te volgen via een online live verslag, tekst dus…geen beelden helaas. Aangezien we buiten de EU zijn kan ik veel niet kijken op mijn telefoon (Brexit je weet wel) en daarbij zit Formule 1 in Engeland weer achter een betaalmuur van Sky Sports. Maar goed ik kan het toch wel volgen en app af en toe met le husband die thuis op de bank wel naar de tv zit te kijken. Het einde was nog best spannend en ik zit dan daar in die pub op de tafel te slaan als aanmoediging maar ok hier kan alles en er is niemand die me vreemd aankijkt (nja niet opgevallen hahah). Max Verstappen wint en het was een top race. Ik kijk wel wat stukjes terug als ik weer in NL ben dus komt goed.

brekkie van vandaag
nog even naar boven en dan aan de wandel
wandeloverzicht bij de parkeerplaats
weer zo’n uitzichtje
alles loopt beetje scheef
komt ze weer hoor
keith Willis – he did it his way always (ken ‘m niet maar wel duidelijk zo)
weekje ilkley-yorkshire
in de tuin van ons hotel
teatime!
uitzicht vanaf hotel
Ilkley centrum
ilkley kerk
ilkley centrum ijskar
Indian food!
indian food!

dag 4 – bezoek aan Bolton Abbey en Skipton

Sightseeing day! Alhoewel ..ik sta op en kijk naar buiten en zie …good old grey English weather. Heeeel anders dan de afgelopen dagen, je ziet gewoon helemaal niks; In het hotel kun je net nog het terras buiten zien maar de weg zie je niet. Dus maar even rustig aan tot het beetje optrekt. Nu zitten we hier natuurlijk op een van de hoogste punten dus goede kans dat als je naar beneden rijdt het minder is.

Maar okeee zo wie zo eerst weer ontbijt! Vandaag vragen we scrambled eggs met bacon en toast. Heerlijk om mee te beginnen vonden wij.

Na het ontbijt gaan we ons toch maar verder klaarmaken en gaan we on the road to Bolton Abbey (niet downtown abbey). Bolton Abbey is een landgoed in de Wharfedal vallei in de Yorkshire Dales. Het landgoed ontleent zijn naam aan de abdij van Bolton, een Augustijns klooster uit de twaalfde eeuw dat in 1540 door koning Hendrik VIII ontbonden werd. Het landgoed en de overblijfselen van het klooster zijn toegankelijk. Het schip van het kloostergebouw was sinds 1170 in gebruik als parochiekerk en wordt nog steeds als kerk gebruikt. De rest van het complex verviel in de loop der tijd tot een ruïne.

Als we aankomen bij het landgoed, parkeren we de auto en betalen de entree (12 pond per auto incl inzittenden) en gaan we aan de wandel richting de Abbey. Het is nog steeds bewolkt en het begint een klein beetje te regenen. We kijken wat rond, ook in de kerk en als het wat harder begint te regenen lopen we terug richting parkeerplaats, waar tevens ook een winkeltje is. Altijd leuk, dus even kijken. Ik koop 3 schattige Engelse kookboekjes dus hier ga ik binnenkort ns wat uit maken en zal dan ook het recept en de bevindingen met je delen.

Skipton

We verlaten het landgoed en rijden naar het plaatsje Skipton, een klein stadje met levendig centrum met de nodige winkels en mark. In het centrum vind je ook Skipton Castle, alleen van de buitenkant te aanschouwen. We lopen er niet heen, het weer speelt nog niet helemaal mee en kiezen voor wandelen in het centrum. Ook hier is een arcade met kleine winkeltjes én een tearoom. Hier gaan we lekker thee (en koffie) drinken met scones, clotted cream and jam, heeeerlijk!

In de loop van de middag klaart het weer op en zien we het zonnetje weer tevoorschijn komen! Ook blauwe luchten all over, dus we mogen echt niet klagen. Na uitgekeken te zijn in Skipton rijden we weer terug naar Ilkley, waar we aan het begin van de avond gaan eten bij de plaatselijke Wetherspoon “The lister arms”. Wetherspoon is een keten van pubs door heel Groot Britannië. We komen er wel vaker (ook in Londen bijvoorbeeld) omdat er een ongedwongen sfeer hangt, je er goed en betaalbaar kunt eten en drinken. Dat betaalbaar is bijvoorbeeld, ieder een hamburger naar keuze met frietjes, frisdrank erbij en een lekker kopje koffie voor ongeveer 15 euro totaal voor ons samen dus niks van te zeggen.

Na het diner rijden we terug naar het hotel waar we lekker gaan douchen, pyjama aan en alvast wat spulletjes inpakken. Morgen is alweer de terugreisdag aangebroken, zie je maar weer hoe snel het gaat!

foggy england
scrambled eggs with bacon on sourdough
Bolton abbey
bolton abbey gate
kasteeltje op domein van bolton abbey
bolton abbey en wat er van over is
inside bolton abbey
nog een kasteeltje
bookshop bij bolton abbey
weekje ilkley-yorkshire
post office en winkeltje bij bolton abbey
kookboekjes gekocht
hello skipton
arcade in Skipton
teatime with scones
zomaar een etalage van een bakker
wetherspoon in Ilkley
vandaag een hamburgertje

dag 5 – Ilkley – Newcastle

Laatste nacht Ilkley is voorbij, laatste keer ontbijten, alles inpakken en naar de auto brengen, uitchecken, sleutel inleveren..bye bye Ilkley: we gaan weer naar huis.

We hebben nog een ritje van ca 100 mijl voor de boeg, zo’n twee uurtjes rijden. Onderweg tanken we nog en maken een laatste stop bij een grote Engelse supermarkt. Vinden wij altijd leuk, kijken wat ze daar hebben en meenemen wat hier óf duurder is óf niet krijgen is. Voordeel van reizen met de auto, je kunt vanalles meenemen, gaat in een vliegtuig iets lastiger.

Als we uitgeshopt zijn rijden we dan de laatste 10 minuten richting de DFDS terminal om in te checken en de boot op te rijden. Duurt natuurlijk weer een heel tijdje eer we de boot op mogen: uitgebreide paspoort controle, uitgebreide controle van de auto en dan nog een tijdje wachten aan het begin van een van de autorijen die in een raadselachtige volgorde de boot op (in) mogen.

Maar goed, alles komt goed en zo staan we dan met de auto op dek 6. Ruimer dan de vorige keer en makkelijker bereikbaar. We gaan 1 dek omhoog naar 7 (is zo’n beetje het centrale dek met winkeltje enzo) en van daaruit weer met de lift naar dek 11 waar onze hut is. Deze keer is ie wat groter dan op de heenreis. Zelfde type hut overigens maar ok, zit toch verschil in. Ook de ventilatie is nu beter te regelen en maakt minder kabaal.

Eenmaal gesetteld vonden we het toch wel tijd voor koffie dus zo gezegd zo gedaan. Wij kwamen de tijd ook nu weer door met wat drinken, kletsen, uitwaaien, mensen kijken en daarna richting onze hut. We hadden ons diner bij ons (sandwich, fruit en drinken) en dat hebben we in onze hut genuttigd. Slapen gingen we pas laat en we hebben wel aardig wat uurtjes op de klok voorbij zien komen.

weekje ilkley-yorkshire
nog ff naar een supermarkt
boot staat al klaar
wachten totdat we de boot op kunnen
weekje ilkley-yorkshire
iets grotere hut deze keer
selfie op het dek
koffiebar
koffietijd!
we zijn vertrokken
diner hadden we al eerder gehaald in de supermarkt
reddingsboten: check!

dag 6 – terug in Nederland

Maar okeee ‘s morgens vroeg rise and shine, aankleden en (weer) op zoek naar koffie. We kwamen volgens plan op de juiste tijd aan in IJmuiden en ook nu duurde het wel even voor we weer van de boot waren. Daarna nog in de rij voor de paspoortcontrole en toen mochten we door. De terugreis naar Zuid Limburg verliep voorspoedig, ook vandaag weer stralend weer. We stoppen onderweg nog voor een wc bezoekje en halen een broodje bij La Place wat we lekker buiten op eten, waarna weer verder rijden. Rond half 2 dan weer thuis, uitpakken, wasje draaien etc en lekker buiten zitten met een zelf gezet kopje koffie in de tuin.

goedemorgen!
IJmuiden, hallo NL!
wachten totdat we van de boot af mogen
wachten bij de douane
daaag boot

Conclusie

Yorkshire is een heel leuk gebied in Engeland. Veel natuur maar ook hele leuke plaatsen om te bezoeken. Wij hebben maar een klein gedeelte kunnen bezoeken en dat vonden we al super leuk. Hou wel rekening met lange reistijden, mede door de wegen die smal zijn, soms slecht en onoverzichtelijk. Qua prijzen vonden wij het super mee vallen, Engeland heeft nogal de reputatie duur te zijn maar dat hebben wij nu niet ervaren. Zowel de supermarkten als ook het uit eten is heel betaalbaar. Waar je ook rekening mee moet houden is de tijd wat je kwijt bent om vanuit (in ons geval) zuid-Limburg tot Newcastle te komen met de boot (en terug). Op papier is het wel duidelijk en logisch maar in de praktijk voelt het dan best lang. Maar desondanks vloog deze week supersnel voorbij; we hebben het super gezellig gehad!