Home blogpost Weekendje Luxemburg..

Weekendje Luxemburg..

by Claudia

Even er tussen uit…

Soms is dat ns eeeeven nodig, weg van je werk, weg van je dagelijkse omgeving. Dus zo gezegd zo gedaan gingen we een weekendje weg naar…Luxemburg. Le husband kwam er vroeger vaker maar ik was er nog nooit echt geweest dus leek me wel leuk! Ik boekte voor 2 nachtjes een leuk hotel en zo gingen we op een vrijdag in juli naar het kleinste land van de Benelux.

Dag 1 – van Zuid Limburg naar Bourscheid

Veel spullen meenemen hoeft niet voor zo’n weekend dus inpakken was wel snel klaar alleen moest er nog wat werk af en le husband had nog enkele online meetings en toen was het off we goooo! Via Luik, Verviers, Malmedy en Sankt Vith, rijden we vervolgens al na nog géén 1,5u Luxemburg binnen. Hier houden dan ook gelijk de autosnelwegen op, die zijn er eigenlijk alleen zo rondom Luxemburg stad en daar gaan we nu niet naar toe. Onze eerste stop is bij een soort van winkelcentrum een kwartiertje over de grens. Hier halen we even wat boodschapjes. Natuurlijk kun je ook wel alles meenemen van thuis, maar buitenlandse supermarkten zijn gewoon leuk om te bezoeken. Deze was overigens een grote “Cactus” (spreek uit: kaktuus hahah).

Oh Ohhhhh…

Na de boodschapjes vervolgen we onze weg richting Bourscheid, waar ons hotel ligt. Er is een omleiding vanwege werkzaamheden en we rijden een echte scenic route over slingerende weggetjes met prachtig uitzicht. Boven op een heuvel ligt dan ons hotel; we parkeren en lopen naar de receptie om in te checken. Echter …de mevrouw achter de receptie kan onze boeking niet vinden .. ik sta al te zwaaien met een boekingsnummer en bevestiging maar ook dat hielp niet. Zoeken zoeken zoeken en tadaaa ze had ons gevonden .. maaarrrr …de boeking stond in hun planning een maand later ingeboekt. Zuchttttttttt….. hun fout dus, aangezien ze de originele boeking inmiddels ook gevonden had. Alleen een probleem..het hotel (hotel st. Fiacre) zat helemaal volgeboekt. Nou dan sta je daar dus … met je reservering. En nu? nou ze ging bellen met andere hotels of er nog ergens plek was.

Echt wat voor mij, ik doe altijd mijn best om een zo leuk mogelijk hotel voor een nette prijs te vinden op een goede locatie…je kunt je geld tenslotte maar één keer uitgeven. Nu gaat iemand anders dit dus acuut even anders draaien en ondanks mijn inner controlfreak dan onrustig wordt blijf ik toch gewoon heel kalm .. beetje vertrouwen in de mensheid dan maar, zit niks anders op. Mijn motto van “het is wat het is” komt dan ook wel weer goed van pas hahaha.

Er was inmiddels een ander hotel gevonden, zo’n 6km verderop. Dit hotel was wel duurder maar het verschil zouden zij dan betalen aangezien het hun fout was. Nou ok dan maar, off to Erpeldange (bij Ettelbruck) naar Hotel Dahm. We lopen met een kaartje met het adres erop weer naar de auto en rijden de heuvel af naar beneden.

Eenmaal bij het hotel parkeren we de auto en lopen naar binnen waar een lachende frans-sprekende man al op ons zat te wachten. Hij sprak ook een beetje engels dus het was allemaal op zn frans engels goed te doen. Onze kamer was iets minder modern dan in het andere hotel maar de badkamer was wel al ge-upgrade dus al met al viel het toch wel allemaal mee.

hotel Dahm
hotel by night van uit de kamer

Inmiddels was het al bijna 19u en we beginnen toch wel honger te krijgen en waren inmiddels ook wel beetje moe aan het worden. In het hotel was ook een restaurant maar niet zo helemaal ons ding en een Portugees restaurant iets verderop in de straat blijkt helaas gesloten, dus dan maar met de auto richting Ettelbruck. Ettelbruck is een wat grotere plaats zo’n 3,5km verderop dus met de auto ben je er zo.

We parkeren de auto en lopen richting een restaurantje wat we vanuit de auto gezien hadden, Mi-Sushi. Behalve Sushi hadden ze ook Thaise curry gerechten en daar hadden we wel zin in. Een klein leuk restaurantje met aandacht voor de gerechten en het serveren er van, dus helemaal geslaagd! Na de heerlijke curry moeten we even wachten op pinautomaat om te betalen (ze hadden er maar 1 en die was in gebruik bij de bezorger die nog even onderweg was hahah). In de tussentijd help ik een vrouw met 3 kinderen die een aantal pogingen aan het doen was om een selfie te maken van de hele tafel. Ik tik op haar schouder en zeg (half frans en half gebarend) “zal ik even een foto van jullie maken dat is misschien handiger”. Nou vond ze helemaal top, dus ik half liggend op de bank van het tafeltje ernaast met haar telefoon..say cheeeeese …en klaaaar! Ondertussen was mr. pinautomaat ook terug dus iedereen blij.

Rest van de avond: douchen, neerploffen op bed, slapen … a demain! Zzzzzzzzz

Dag 2 – Aan de wandel…

Na een nacht goed geslapen te hebben (afgezien van de warmte op de kamer) zijn we al vroeg bij het ontbijt. Dit nuttigen we heerlijk buiten op het terras aan de voorkant van het hotel. Het ontbijt is in buffetvorm en heeft voor iedereen wat wils. Van croissants tot sapjes en van yoghurt tot gerookte zalm. Dus helemaal goed.

hotel Dahm - ontbijtruimte
hotel Dahm – ontbijtruimte
hotel Dahm - ontbijt op het terras
hotel Dahm – ontbijt op het terras
hotel Dahm - ontbijtruimte
hotel Dahm – ontbijtruimte

Na het ontbijt verzamelen we even de spullen die we willen meenemen op onze wandeldag en vertrekken we naar de eerste stop…de Predigtstuhl in het Mullerthal.

Predigtstuhl…

Na een zeer mooi autoritje van ca 30 minuten stoppen we op de parkeerplaats van de Predigtstuhl ofwel “Priedegtstull”. Dit is een eigenzinnige rotsformatie, die zijn naam dankt aan zijn uiterlijk. Voordat de “kanzel” over stenen en (ijzeren) trappen bereikbaar was heette hij “Türkenkop”, een benaming die je soms nog in oude reisgidsen aantreft.

We trekken onze wandelschoenen aan en beginnen aan de “beklimming” die door smalle rotsformaties en trappen omhoog gaat, super gaaf! Je zit tevens gelijk in een bosgebied (Mullerthal) waar het stikt van de wandelroutes. Omdat we nog zo vroeg zijn is het nog heerlijk rustig en kunnen – eenmaal boven – rustig van het uitzicht genieten.

Luxemburg – Predigtstuhl
we beginnen met trapjes
nog meer trapjes
staat ze hoor
selfie with a view
kijk hoe smal
tip vd dag: loop altijd waar het licht is 😉

Luxemburg - predigtstuhl
uitzicht!
Luxemburg - Predigtstuhl
vd andere kant kun je ook nog met trappen omhoog
Luxemburg - predigtstuhl
daar staat ie

Berdorf…

We stappen weer in de auto en rijden naar onze volgende stop: Berdorf. Dit zijn maar een paar kilometer maar een beter uitgangspunt voor onze volgende langere wandeling. We parkeren tegenover de kerk bij het gemeentehuis. Iets verderop ligt een ijsboerderij..maar dat is voor ná onze wandeling.

We starten onze wandeling en lopen eerst nog klein stukje door het dorp over een (voor auto’s) doodlopend weggetje die ons naar het bos brengt.

Luxemburg - berdorf
daar achter begint het bos weer
luxemburg - Berdorf
zo lopen we het bos weer in

Het is een mooie wandeling door een bos wat alles heeft, veel begroeiing, bomen, insecten (ja ok 50 bulten verder vind ik dat niet meer zo enig), water, (veel voor mij) hoge trappen, bruggetjes, rotsen, keien enz. In het eerste gedeelte lopen nog wel wat mensen maar de “tegenliggers” worden steeds minder dus dat is altijd fijn.

bos!
water!
stapelsteentjes
gaaf he!
Keizersmantel vlinder
Campanula (ruig klokje)

Pérékop…

We lopen en (soms ik) klauteren verder totdat we bij de Pérékop komen. Je stapt eigenlijk uit het bos zo de weg op en daar is ie. Pérékop is een (zo zien we later als we hier van de andere kant weer terugkomen) drukbezochte reuzenrots aan de weg van Berdorf naar Echternach. Je kunt op 2 manieren omhoog, eentje is wat makkelijker maar die doen wij niet, wij gaan voor de trappen omhoog de kloof in. Tussen 2 rotswanden gaat er een trap omhoog waarvan het laatste stuk een ijzeren trap is. Best steil overigens maar goed te doen. Geen engtevrees hebben is wel een vereiste.

luxemburg - Berdorf
le husband is al begonnen aan de trap
laatste stukje
kiekeboe!
de keuze is reuze

Eenmaal boven is er nog een uitkijkplatform (nog meer trappen) maar daar is het wel wat drukker. Je merkt dat toch veel mensen via de makkelijker route naar boven gaan en die zijn dan daar ineens. Want op onze route was niemand op dat moment. Van hieruit gaat onze wandeling weer verder ..en we moeten nog wat hoger (weeer trappen) om op een soort van plateau te komen waar we dan weer langzaam van gaan afdalen totdat we aan het Labyrinthe uitkomen. Al met al is het best wel een uitdagende wandeling, an sich goed te doen maar geen makkelijk boswandelpad. Voor mij was ie wat lastiger dan voor le husband. Die is wat meer geoefend hierin, heeft langere benen én heeft geen blessure-revalidatie-tijd van een jaar achter de rug, dus al met al ben ik ook wel weer blij met mezelf!

daar zijn ze weer

Labyrinthe…

Heel leuk dit: in het bos verstopt, smalle kloven en rotsformaties. In sommigen zie je zelfs een gezicht. Ondertussen begin ik nu toch wel moe te worden en aangezien we zometeen bij de Pérékop terugkomen besluit ik uiteindelijk (na toch wat eigenwijs tegensputteren van mezelf) om daar te stoppen en de laatste 2,5km niet te lopen. Le husband loopt wel (easy peasy volgens hem) en komt me dan met de auto ophalen. Soms moet je weten waar je grenzen zijn he. Ik had nog wel kunnen doorlopen maar dan waren het hele lange kilometertjes geweest dus volgende keer beter.

labyrinthe gezicht

We rijden terug naar de plek waar we de wandeling gestart zijn, want le husband had een ijsboerderij ontdekt en vond dat we wel een ijsje verdiend hadden! Dus zo gezegd zo gedaan!

Waar gaan we vanavond eten?

Altijd weer een soort van uitdaging..want je wil toch wat leuks, wat lekkers en gezelligs .. toch? Ook wilden we geen pizza of iets dergelijks en terwijl ik zo wat aan het kijken was op Google maps zag ik in Diekirch een Peruaans restaurant wat wel goede reviews had. Nou zo gezegd zo gedaan…naar Diekirch is het nog geen 5km, dus we zijn er al snel en parkeren de auto in de parkeergarage (plein tegenover het restaurant was volg vanwege een kerkdienst). Brasserie la Wislla is een klein gezellig restaurantje met leuke mensen (die alleen frans spreken maar ok, ben het nu wel al weer wat gewend) en een met de hand geschreven menukaart(je). Geen fancy food maar wel lekker en comfy dus wat ons betreft geslaagd!

voorgerecht empanadas
serieus kijkende actiefoto hahah

Na het eten rijden we weer terug naar het hotel waar we terugkijken op een lange dag waarin we veel gezien, gedaan en beleefd hebben dus nu tijd voor niks meer doen en lekker met de pootjes hoog!

Dag 3 – van kasteelbezoek tot Formule 1

Het is alweer tijd om na het ontbijt onze tas weer in te pakken en uit te checken in ons hotel. We gaan echter niet rechtstreeks naar huis, maar rijden naar Vianden, voor een bezoek aan het mooie kasteel. Eenmaal in Vianden, parkeren we de auto en lopen naar de ingang van het kasteel; We zijn nog wat vroeg, vanaf 10u kun je aan de rondleiding (via je eigen telefoon) beginnen, dus heel even wachten nog.

kasteel vianden
prachtige ligging
de weg ernaar toe is al mooi

Kasteel Vianden is gebouwd tussen de 11e en 14e eeuw op de funderingen van een Karolingische en Romeinse vesting. Vanaf het begin van de 15e eeuw was het de zetel van de graven van Vianden. In 1417 ging de heerschappij over de domeinen over op het Huis Nassau (ja die van Oranje, je weet wel). Het (nog bewaarde) hoofdgebouw (met name de kapel en de grote- en kleine zaal), stammen uit de eind 12e/begin 13e eeuw.

Onder Koning Willem I (in 1820) werd het kasteel stukje bij beetje verkocht waardoor het geheel in verval raakte. In 1890 werd het kasteel eigendom van Adolf van Luxemburg (groothertog). In 1977 maakte de groothertogelijke familie er staatsbezit van en sinsdien is het kasteel gerestaureerd in zijn oude glorie.

We kopen een kaartje ( 8 euro) en scannen de qr code op onze telefoon waarmee je dus de rondleiding start. Als je alles in volgorde volgt mis je niks en heb je alles in en om het kasteel gezien. Klinkt misschien raar maar we zagen mensen weer tegen de richting in gaan, van nummer 3 naar nummer 7 en dat soort dingen…blijkbaar toch heeel moeilijk.

Er volgen nu enkele fotootjes, heb er natuurlijk nog wel meer maar ok, even keuzes maken he 😉

Kasteel vianden
een slot wat je niet zomaar open krijgt!
room with a view
elke keer een ander uitzicht
de ridderkamer
in de verte zie je de parkeerplaats (zoekplaatje)
de kapel bedoeld voor de graven en hun familie
hier beneden kon het gewone volk en de bedienden door de akoestiek toch de Heilige mis volgen.
geen glas in de deze ramen, dus het waait hier nogal. Mijn theorie is dat je deze ruimte paar keer op en neer moest lopen met natte haren en dan waaien ze vanzelf droog, pre-föhn tijdperk he.
kasteel vianden
natuurlijke materialen om stof te kleuren
Nieuw jurkje voor Claudia
kruidenrekje
2 emmertjes water halen
de grote keuken
klein bedje ..schijnt dat ze in die tijd zittend sliepen
de kelder – ook voor feestjes en partijtjes

Na een kleine 2 uur zijn we weer terug bij de ingang op de binnenplaats en we lopen terug naar onze auto. We gaan Vianden verlaten en rijden weer huiswaarts. Voordat we echter naar huis gaan maken we nog 1 stop, net over de grens in NL in Eijsden; We gaan namelijk een ijsje eten bij Angelati! We waren er nog nooit eerder geweest maar echt een hele leuk zaak, waar je veel soorten ijs(coupes) krijgt maar ook “gewoon” kunt lunchen:

Na ons ijsje rijden we dan terug naar huis. Eenmaal thuis halen we onze spullen uit de auto en dan is het alweer bijna tijd voor Formule 1! We kijken lekker op de bank naar de GP van Oostenrijk. De winnaar van vandaag is Charles Leclerc, Max Verstappen wordt 2e en Lewis Hamilton mag als 3e op het podium.

Aan alles komt een eind, zo ook aan dit leuke weekend Luxemburg. Dus mocht je een keer niet te ver weg (vanuit Zuid Limburg 1,5 a 2 uur) willen maar toch in een hele andere omgeving willen rondkijken dan is Luxemburg echt wel een aanrader.